W branży handlu i usług zagadnienie reklamy wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze do niedawna. Popularne kiedyś reklamy zewnętrzne, w tym billboardy i potykacze, ustępują miejsca reklamie w sieci, która staje się największym i najważniejszym rynkiem zbytu w większości branży. Nie dzieje się to bez powodu. Doceniamy komfort wynikający z robienia zakupów on-line, bez wychodzenia z domu i stania w korkach, niższą cenę wskutek mniejszej marży sprzedawców oraz możliwość otrzymania zamówienia już na drugi dzień roboczy.
Przedsiębiorcy z kolei, którzy prowadzą np. sklep z modą damską bądź męską, doceniaj ogromny i otwarty, a przy tym także chłonny rynek zbytu na cały kraj. Sklepy on-line mogą sprzedawać swoje artykuły na całą Polskę, bez rejonizacji i walki o każdego klienta z danego miasta bądź województwa. Przez sieć można sprzedać wszystko – od ubrań dla otyłych, aż na dziecięcych kompletach kończąc. Wiąże się z tym także jedna, dość poważna wada – duża konkurencja. Jak z nią walczyć? Wykorzystując między innymi proces pozycjonowania.
Pozycjonowanie witryny to najważniejszy i podstawowy proces marketingowy w sieci, który warto zlecić specjalistom od razu po założeniu własnego sklepu lub, jeszcze lepiej, tuż przed jego opublikowaniem. Polega na poprawie widoczności danej witryny w najważniejszej wyszukiwarce treści w Polsce – Google. Każda strona WWW bez zadbania o SEO (Search Engine Optimization) ląduje na samym końcu wyników i nie generuj w ten sposób żadnego wartościowego ruchu, gdyż znajduje się np. na 50-tej podstronie. Internauci, przynajmniej w ogromnej większości, nie zaglądają głębiej niż na 2-3 podstronę. W efekcie dotarcie przez nich na tak odległe podstrony jest w praktyce niespotykane i niemożliwe. Warto to zmienić.
Działania SEO polegają na zmodyfikowaniu kodu źródłowego witryny w taki sposób, aby była przyjazna dla silnika wyszukiwarki. Algorytm Google, który wylicza pozycję każdej witryny, musi wiedzieć (bez udziału człowieka) o tym, co się na niej znajduje i czy będzie wartościowa dla internauty.
Wynik pozycjonowania to wypadkowa wszystkich czynności wykonanych przez pozycjonerów, czyli osoby zajmujące się całym procesem. Wszystkie prace zajmują od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy, zależnie od konkurencji w danej frazie kluczowej oraz od ilości pracy niezbędnej do wykonania. Dla przykładu witryna bardzo rozbudowana, na której oferowanych jest wiele tysięcy ubrań, wymagają większego nakładu pracy od pozycjonera niż strony, które mają ofercie raptem kilka sztuk swojej własnej produkcji.
Bardzo istotne jest także usunięcie wszystkiego, co wpływa na szybkość działania strony w negatywny sposób. Mogą to być wtyczki, automatycznie odtwarzające się filmy i pliki dźwiękowe czy też nieskompresowane, zbyt duże zdjęcia. Tak naprawdę znaczenie mają setki parametrów. Dopiero wykonanie wszystkich może oznaczać dobry efekt końcowy.
Efektywność i rezultaty pozycjonowania są łatwe do przewidzenia. Przedsiębiorca, który np. prowadzi swój sklep z odzieżą lub portalu na temat mody, może liczyć na duże zwiększenie popularności witryny w sieci. Będzie zauważalnie więcej wejść, internauci będą nieco bardziej zaangażowaniu i z pewnością część z nich wejdzie w bezpośrednią interakcję ze stroną lub z jej autorem, np. zadając pytanie lub wystawiając komentarz.
Można w ten sposób zbudować bardzo dużą bazę swoich czytelników lub klientów i rozwijać swój biznes w sposób, który wydawał się wcześniej zupełnie niemożliwy. Bez pozycjonowania nie byłoby to możliwe.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jaki będzie koszt pozycjonowania. Odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie niemożliwa, gdyż w pozycjonowaniu występuje wiele zmiennych, przez które koszty tego procesu mogą się diametralnie zmieniać i to w obrębie jednej tylko agencji. Cena za pozycjonowanie zależy w głównej mierzy od poziomu skomplikowania prac. Na znacznie wyższy koszt musi się nastawić przedsiębiorca, który dysponuje dużą i rozbudowaną witryną, a na mniejszy – właściciel portalu o modzie, który nie został jeszcze ostatecznie opublikowany.
Pozycjonowanie to proces, który cechuje się najwyższym możliwym stopniem skomplikowania. W efekcie jego przeprowadzenie jest trudne, wymagające i w niektórych przypadkach dość niebezpieczne, gdyż może się wiązać z…usunięciem witryny z listingu. Pozycjonowanie strony można zlecić agencji SEO bądź freelancerowi.
Agencja SEO to duża firma, która zatrudnia całe zespoły najlepszych specjalistów z danej dziedziny, np. pozycjonerów, programistów i copywriterów. Z kolei freelancerzy to jedna osoba bądź grupa znajomych, którzy proces pozycjonowania przeprowadzają samodzielnie lub przekazują część działań innym podwykonawcom. Który wybór jest lepszy? To zależy w głównej mierze od oczekiwań. Agencje są z pewnością znacznie bezpieczniejsze, lecz mogą być także nieco droższe.
Fot.: Luke Chesser/unpslash.com