Jak obudzić w sobie wdzięczność?

Nathan Dumlao/unsplash.com

Według fizyki kwantowej wszystkie przejawy tego świata są tkane z jednej energii o różnych gęstościach. Dotyczy to także uczuć, a jednym z silniejszych jest uczucie wdzięczności.

Wdzięczność jest aktem zauważania i doceniania wszystkich dobrych rzeczy w Twoim życiu. Dzięki jej wielkiej mocy człowiek jest w stanie zharmonizować i poprawić swoje życie na wszystkich płaszczyznach – od nastroju, przez zdrowie, po relacje z innymi. Praktykowanie wdzięczności polega na skupianiu się w życiu na tym, co dobre i docenianiu tego.

Ćwiczenie wdzięczności jest więc wyrazem uznania dla tego, co masz – rodziny, przyjaciół, zdrowia, sukcesów zawodowych, talentów, możliwości, natury itd. W ten sposób odrzucasz też myślenie o tym, co złe i negatywne. W teorii brzmi prosto, ale w praktyce wymaga samoświadomości i zaangażowania.

1. Uczyń wdzięczność nawykiem

Tworzenie nowych nawyków wymaga praktyki i stałości. Nie inaczej jest w tym wypadku. Na początek zmotywuj się do pracy przez kilka minut dziennie przez miesiąc. Nastawienie myślenia na wdzięczność oznacza, że musisz przekształcić swoje zachowania i wzorce myślowe od negatywności do pozytywności.

Nie stanie się to z dnia na dzień, ale poświęcenie zaledwie kilku minut dziennie na ćwiczenie wdzięczności rozwinie w Twoim życiu odpowiedni nawyk.

2. Prowadź dziennik wdzięczności

Raz w tygodniu zapisz 3–5 rzeczy w swoim życiu, za które jesteś wdzięczny. Dodaj refleksję na temat tego, co te rzeczy i osoby dla Ciebie znaczą.

Ta praktyka pozwala wyciągnąć na światło to, co ukrywało się w cieniu innych uczuć, myśli i spraw. Dzięki temu odkryjesz wiele dobrych rzeczy, na które być może do tej pory nie zwracałeś nawet uwagi i brałeś je za pewnik. Skuteczność praktyki wzrośnie, jeśli skoncentrujesz się na konkretnych sprawach, wydarzeniach, osobach, które chcesz docenić.

3. Praktyka „trzy dobre wydarzenia”

Każdego wieczoru poświęć 5–10 minut na szczegółowy opis trzech pozytywnych wydarzeń minionego dnia. Nie ma znaczenia, czy są duże, czy małe. Wystarczy nawet uśmiech nieznajomego lub praca oddana na czas. Dodaj swoje przemyślenia na temat tego, co czujesz i jaki miało to na Ciebie wpływ.

Myśląc o źródłach tych dobrych rzeczy, można zauważyć wokół siebie ogromną sieć wzajemnej życzliwości i troski. Jest to szczególnie przydatne dla tych, którzy uważają, że świat jest wrogim miejscem. Ta praktyka nie tylko pomaga zapamiętać i docenić pozytywne chwile z przeszłości. Uczy też dostrzegania i delektowania się pozytywnymi aspektami chwili obecnej i zachowywania ich na przyszłość.

4. „Słoik wdzięczności”

Jeśli regularne praktyki są jeszcze trudne do wykonania, istnieje inny sposób na odczuwanie mocy wdzięczności – skuteczna technika dla osób ograniczonych czasowo. Potrzebujesz: słoika, małych karteczek, długopisu.

Zrób listę rzeczy i osób z Twojego życia, za które możesz być wdzięczny – każdą zapisz na jednej karteczce. Zwiń je i włóż do słoika, który postawisz w widocznym miejscu. W dowolnej chwili, a szczególnie w tych trudnych, sięgnij do niego i przeczytaj to, co zapisałeś na karteczkach.

Doceń otaczający Cię świat

Każdego dnia, kiedy idziesz do pracy, szkoły lub sklepu, staraj się znaleźć co najmniej 3 rzeczy wokół siebie, które Cię zachwycają i za które jesteś wdzięczny. Doceń też swoich bliskich i nie bój się mówić głośno „dziękuję” nieznajomym.

Zwykle nasze myśli są zajęte problemami i nie zauważamy tego, co jest dookoła. Zapominamy też, że nic ani nikt nie jest nam dany na stałe, więc nie cenimy tego, co mamy.

Zdjecie główne: Nathan Dumlao/unsplash.com

Klaudia Kostyra
Klaudia Kostyra
Copywriterka, tłumaczka i korektorka. W życiu zawodowym lubi wyzwania i akcje, prywatnie woli ciszę i spokój. Nie lubi chaosu i nadmiaru w życiowej przestrzeni, dlatego na co dzień stawia na proste, naturalne i minimalistyczne rozwiązania.

Powiązane posty

Napisz komentarz

Minimish